4. marts 2020

Professor Fergal Rattray fylder 50

Fødselsdag

Professor Fergal Patrick Rattray fra Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD) kan den 17. marts fejre sin 50 års fødselsdag.

Billede af Fergal

Irsk fødte Fergal fra Cork blev ansat i en stilling som professor i mejeribiokemi i foråret 2015 for at bidrage til instituttets forskning og være med til at løse mejeriindustriens problemstillinger. Forinden har han en årrække samarbejdet bredt med mejeriindustrien som ansat i teknisk salg i ingrediensvirksomheden Chr. Hansen og kan dermed bidrage til forståelsen af branchen og mulighed for at sætte fokus på den anvendelsesorienterede forskning, der bl.a. kan føre til nye innovative produkter og produktionsmetoder.

Siden tiltrædelsen har Fergal været med til at modernisere pilotmejeriet på KU FOOD, især ostefaciliteterne, og desuden stået i spidsen for indførelsen af en "state of the art" UPLC-platform (Ultra Performance Liquid Chromatography) til hurtig analyse af frie aminosyrer og biogene aminer. Udover at forske og undervise intenst i mejeriprodukter, undersøger Fergal også, hvordan man kan forebygge dannelsen af mykotoksiner i planter samt de probiotiske og antimikrobielle aktiviteter i tang. 17. marts er også Irlands nationaldag, St. Patrick’s Day, og Fergal fejrer dagen sammen med sin hustru og deres to små drenge.