5. marts 2020

Sammensætningen af urin kan relateres til økonomisk status

Fødevareforskning

Forskere fra Københavns Universitet har vist en sammenhæng mellem fattige og riges kostvaner og et fingeraftryk i deres stofskifte, som kan spores i urinen. Urinprøver fra over 1300 mennesker på tværs af fem europæiske lande ligger til grund for undersøgelsen, som kan bruges til at forbedre menneskers ernæring og forudsige sygdomme.

Om du er rig eller fattig afsætter et konsekvent fingeraftryk i den urin
Studiet er en del af et større europæisk forskningsprojekt, som har kortlagt ernæringsmæssige mangler hos mennesker, der lever i fattigdom for at udvikle nye, billige fødevarer med det rette næringsindhold til netop denne gruppe. Foto: Getty

Artiklen er opdateret 13. marts 2020, da overskriften kunne misforstås og usikkerhederne i studiet ikke fremgik tydeligt nok af den oprindelige version.

Spiser du fuldkorn, grøntsager og mørk chokolade, tilhører du højest sandsynligt den mest velstående del af samfundet. Er din kost derimod proteinfattig, salt, fyldt med tilsætningsstoffer og med længere pauser imellem, tilhører du formentlig den fattigste del.

I et studie har forskere fra Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet fundet, at rige og fattiges kost afsætter forskellige fingeraftryk i deres stofskifte og dermed også i urinen. Det viser en omfattende analyse af 2700 urinprøver fra 1300 personer fra fem europæiske lande.

”Det mest slående er, at vi på tværs af køn, etnicitet og nationalitet kunne udskille dem, der tjener mere fra dem, der tjener mindre på baggrund af forskellige kemikalier i deres urin,” siger Alessia Trimigno, som er postdoc på Institut for fødevarevidenskab og hovedforfatter på studiet.

Et gyldent indblik i et menneskes helbred
Din urin ændrer sig prompte alt efter, hvad du spiser, og hvordan dit helbred er. Alle kropslige væsker indeholder tusinder af såkaldte metabolitter, som er restprodukter fra kroppens forbrænding. Men modsat fx blod, som er længere tid om at reagere på ændringer i kroppen, giver urin et ”real time” statusbillede af menneskekroppen.

Metabolitterne er sladrehanke, der fortæller en masse om et menneskes kostvaner, nuværende sundhedstilstand og anlæg for forskellige sygdomme. I dag kender forskerne dog kun cirka en procent ud af de op imod en million forskellige metabolitter.

”Vi ved, at metabolitterne ofte kan fortælle os meget om et menneskes helbred, end generne kan. Men vi behøver mere viden om, hvordan vi skal afkode de her metabolitter, og her er studiet et vigtigt skridt fremad,” siger lektor Bekzod Khakimov fra Institut for Fødevarevidenskab.

2700 urinprøver fra 1300 personer fra fem europæiske lande ligger til grund for analysen. Foto: Getty

Udvikling af billig og nærende mad
Studiet er en del af et større europæisk forskningsprojekt, som på dansk side er ledet af professor Søren Balling Engelsen. Projektet har kortlagt ernæringsmæssige mangler hos mennesker, der lever i fattigdom for at udvikle nye, billige fødevarer med det rette næringsindhold til netop denne gruppe.

Her har forskerne fra Danmark, som til dagligt beskæftiger sig med at hive brugbare informationer ud af store kemiske datasæt (multivariate data analysis, stået for at analysere urinprøverne fra Finland, Storbritannien, Italien, Serbien og Litauen. Det har de gjort ved hjælp af en ny metode, kaldet ’signature mapping’ (SigMa), som de har opfundet og fået gennemprøvet i projektet.

Det tværfaglige europæiske projekt CHANCE har I alt 17 partnere fra ni forskellige lande, herunder ti universiteter og fem virksomheder fra fødevaresektoren.

Læs den videnskabelige artikel om studiet her

Fakta

• Særligt stofferne citronsyre og hippursyre blev fundet i relativt højere koncentrationer hos rige mennesker, sammenlignet med fattige. Lavt indhold af de to syrer i kroppen forbindes bl.a. med mangel på protein, frugt og grønt samt fuldkorn
  • Litauen var det land i studiet, hvor den økonomiske forskel var tydeligst at spore i urinprøverne