27. april 2015

Europæiske kornforskere mødtes på FOOD

workshop

42 europæiske kornforskere mødtes på Institut for Fødevarevidenskab (FOOD) for at præsentere og diskutere de seneste forskningsresultater indenfor bl.a. kornforædling, gluten og glutenfri produkter, nye analysemetoder, nye ingredienser og ernæring. FOOD-professorerne Lars Munck og Jorge Ruiz Carrascal holdt keynote-indlæg.

Institut for Fødevarevidenskab var fra 15.-17. april 2015 vært for den internationale workshop ”European Young Cereal Scientists and Technologists Workshop” for Ph.d.- studerende, der forsker i korn og kornprodukter. Workshoppen blev afholdt af den europæiske afdeling af American Association of Cereal Chemists, International (AACC-I), hvis medlemmer både kommer fra forskningsmiljøer og industrien.

Billede af Lektor Åse Solvej Hansen

Lektor Åse Solvej Hansen.

Lektor Åse Solvej Hansen fra Sektionen for Mejeri, kød og planteteknologi på FOOD er med i bestyrelsen for den europæiske afdeling af AACC-I og var hovedorganisator af dette års workshop.

”Workshoppen har to hovedformål, hvoraf det ene er at træne Ph.d.-studerende i at fremlægge deres forskning på engelsk i en tryg atmosfære, da mange af dem i fremtiden vil komme til at holde foredrag på store internationale konferencer. Det andet formål er at danne netværk,” siger Åse Solvej Hansen.

Professor på FOOD Lars Munck holdt et indlæg om bæredygtighed og om, hvordan korn kan være med til at sikre fødevareforsyningen for en voksende befolkning i fremtiden. Professor Jorge Ruiz Carrascal demonstrerede, hvordan forskere med fordel kan lade sig inspirere af kokke, der har en anderledes håndværksmæssig og kunstnerisk vinkel på faget.

”Workshoppen er en stor inspirationskilde for de unge forskere, som jo typisk sidder med deres egne specifikke projekter. At høre andre fortælle om deres forskning giver perspektiv og mulighed for at se sin egen virkelighed fra en helt anden synsvinkel,” siger Åse Solvej Hansen.

Workshoppen er en årligt tilbagevendende begivenhed.