18. marts 2019

Uddannelses- og Forskningsministeren lancerede ny konkurrence på KU FOOD

Green Challenge

Forskningskonkurrencen Green Challenge blev i dag blev lanceret af Uddannelses- og Forskningsminister Tommy Ahlers på Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet. Sammen med forskere og studerende var HKH Kronprinsesse Mary, rektor Henrik C. Wegener, dekan John Renner Hansen og institutleder Anna Haldrup tilstede ved lanceringen. Green Challenge handler om at finde forskningsløsninger, der skal imødegå de menneskeskabte klimaforandringer.

Til stede ved lanceringen af forskningskonkurrencen Green Challenge var blandt andre H.K.H. Kronprinsesse Mary, Uddannelses- og Forskningsminister Tommy Ahlers, rektor for Københavns Universitet Henrik Wegner (th.) samt leder af Institut for Fødevarevidenskab (KU FOOD), Anna Haldrup (tv.)

Video fra pressemødet:

Kategori: Statistik, Markedsføring

Menneskets måde at leve på skaber enorme udfordringer for klimaet, og der er brug for bæredygtige løsninger, hvis ressourcerne skal kunne regenereres år for år, så de næste generationer også har noget at leve af.

I Green Challenge kæmper deltagerne om, at finde forskningsløsninger der kan løse tre store klima-udfordringer:

• Hvordan vi forvandler CO2 til en ressource?
  • Hvordan vi får en fremtidig uden plastik?
  • Hvordan vi skaffer mad nok til alle?

H.K.H. Kronprinsesse Mary blev modtaget af uddannelses- og forskningsministeren samt rektor for Københavns Universitet, Henrik Wegner. Til stede var også en række gæster, herunder departementschef Agnete Gjersing fra Uddannelses- og Forskningsministeriet, dekan for Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, John Renner samt prorektor Rasmus Larsen fra DTU.

Tre forskere fortalte om hver deres områder, som repræsentanter for konkurrencens tre udfordringer: Professor Thomas Astrup Fruergaard, DTU Miljø, professor Peter Vesborg, DTU Fysik samt lektor René Lametsch fra Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet.