9. maj 2019

Fødevarevidenskaben på Madens Folkemøde på Lolland

Madens Folkemøde

Hvordan sikrer vi en bæredygtig fødevareproduktion og et bæredygtigt fødevareforbrug? Det er en samfundsopgave, der involverer forbrugerne, fødevareindustri og -iværksættere i et tæt samarbejde med fødevareforskerne. Opgaverne kalder på knaldgode fødevareuddannelser, og Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD) deltager på Madens Folkemøde 10.-11. maj 2019 for bl.a. at give vores bud på fødevareuddannelse, nye fødevarer, madmodige børn og sundhed via maden.

Vores madvaner er i høj grad til debat i et samfund, hvor ikke mindst klimaudviklingen har skabt nogle nye rammebetingelser for vores fødevareforsyning og -forbrug. Det ansporer til fødevarevidenskabelig forskning i blandt andet ny bæredygtig teknologi til forarbejdning af maden samt forskning i sundhed/sygdom, der hænger sammen med vores spisevaner.

Programpunkter fra KU FOOD og forskningsprojektet Smag for Livet under Madens Folkemøde:

Fremtidens kok. Forskningsprojektet Smag for Livet og KU FOOD er medarrangør af en debat om, hvordan fremtidens kokke skal uddannes, hvordan de kommer til at bidrage til den nye ”urban economy” med byerne som drivkraft for økonomisk udvikling og jobs. Det handler også om, hvordan vi får flere unge til at tage en fødevareuddannelse. I debatten deltager en række prominente kokke, herunder Christian Puglisi fra Relæ og Klavs Styrbæk fra Styrbæks. Senere fredag kan man møde kokkeelever i eventen ”Kokkeelevernes eget univers”, hvor kokkeelever viser, hvad de kan, og fortæller om deres passion for deres fag og forventninger til fremtiden.

Fredag den 10. maj kl. 12.15-13.00, Pavillonen

Fredag den 10. maj kl. 14.45-16.30, Det rullende madværksted

Hvor blev smagen af i al denne snak om mad?Det spørgsmål stiller en anden event arrangeret af Smag for Livet og KU FOOD. Har vi glemt, hvordan maden egentlig smager. Er det, vi spiser, alene blevet et spørgsmål om kost, ernæring, kalorier, sundhed og effektivisering af fødevareproduktionen. Hvordan påvirker det vores livkvalitet, og hvad betyder det fx for vores børn og ældre? I debatten deltager bl.a. gastronomisk entreprenør Claus Meyer, professor Ole G. Mouritsen fra Smag for Livet og KU FOOD samt iværksætter Emil Krøll, der er uddannet fra KU FOOD og er medstifter af virksomheden Circular Food Technology, der udnytter affald/sidestrømme fra ølproduktion til mel. Også branchedirektør Leif Nielsen fra DI Fødevarer samt direktør Sanne Vinther fra Arla Fonden er med i denne debat. Efterfølgende kan man afprøve sine smagssanser i Klapperstuen, hvor Smag for Livet og Gastronomisk Legestue, der består af fødevarestuderende fra KU FOOD, står for eventen ”Kender du grundsmagene og har du prøvet at gå på opdagelse i smagen?”

Fredag den 10. maj kl. 17.00-17.45, Amfien

Fredag den 10. maj kl. 17.00-19.00, Klapperstuen

Mad og sundhed set fra dine tarmeer titlen på en event, hvor professor og fødevareforsker ved KU FOOD, Dennis Sandris Nielsen, fortæller om, hvordan tarmsystemet påvirker vores sundhed og risiko for at udvikle fx overvægt og astma. Det har nemlig vist sig, at vores tarmmikrobiom har stor betydning for vores helbred.

Lørdag den 11. maj kl. 11.00-11.30, Pavillonen

Man kan også besøge eventen ”Tang, insekter og affald – tre bud på bæredygtig mad”der giver bud på, hvordan videnskaben kan hjælpe med at udnytte verdens ressourcer bedre og mindske madspild ved bl.a. at få velsmag og nydelse til at gå op i en højere enhed med sund ernæring og bæredygtighed. Her fortæller professor Ole G. Mouritsen, lektor Michael Bom Frøst og professor Dennis Sandris Nielsen – alle KU FOOD – om, hvordan fx tang, blæksprutter, insekter, skræller og bryggeriaffald kan bruges som fødevarer. Gastronomisk Legestue byder efterfølgende på smagsprøver i eventen ”Smag selv fremtidens mad”.

Lørdag den 11. maj kl. 12.00-12.45, Loen

Lørdag den 11. maj kl. 13.30-15.30, Klapperstuen

Madmodige børn: Forældreguide til gode madoplevelserer en event, der handler om kræsne børn. Ender måltiderne i konflikt, når barnet siger nej til den mad, du serverer? Så lyt med, når lektor Annemarie Olsen, som er ekspert i børns udvikling af spisevaner, fortæller, hvordan voksne bedst støtter børn i at blive madmodige.

Lørdag den 11. maj kl. 14.00-14.30, Loen

Fredag 10. maj 14.45-18.00, lørdag den 11. maj 10.00-12.00 samt 15.30-18.00kan man også afprøve, hvor modig man selv er i forhold til at smage på noget nyt, da forskerne udfordrer børn og børnefamilier med forskellige tilberedninger af grønsager.

Prøv dit eget smagsmodi telt 1 og 2 i Børneområdet

Programpunkter fra KU FOOD og projektet CPH Food under Madens Folkemøde:

Elefantens hule – få svar på dit fødevarespørgsmåler en event, hvor man som fødevareproducent kan få eksperternes svar og gode råd til på sin fødevareudfordring, som kunne være: Hvordan kan jeg styre fermenteringen i en ønsket retning? Kan økologiske fødevarer indeholde E-numre? Er det muligt at udnytte restprodukter til fødevarer? I ekspertpanelet sidder fra KU FOOD professor Dennis Sandris Nielsen, lektor Karsten Olsen og lektor Birthe Møller Jespersen sammen med Lissi Holm fra DTU Fødevareinstituttet.

Fredag den 10. maj kl. 12.00-12.45, Loen

KU FOOD har desuden et telt på Gårdspladsen, hvor man Besøge og smage med Institut for Fødevarevidenskab, KU FOOD: I teltet kan du møde studerende og forskere, og du kan deltage i forskningsprojekter, hvor forskellige fødevarer (blæksprutter fredag, mæskdrikke lørdag og røget laks begge dage) skal smages og bedømmes i et videnskabeligt set-up. Der bliver også mulighed for at høre om bacheloruddannelsen Fødevarer og ernæring, som du kan læse mere om på studier.ku.dk.

Vi ses på det første Madens Folkemøde!

Se det fulde program.