Virtual Reality afslører vores fødevareadfærd og -ønsker
Ny forskning fra Future Consumer Lab på Københavns Universitet viser, at Virtual Reality kan blive et stærkt instrument for fødevareforskningen og for virksomheder, der vil teste nye fødevareprodukter i forskellige omgivelser.
Virtual Reality er i færd med at blive en ”game changer”, når det gælder sensorik- og forbrugervidenskab. For ved hjælp af nøje tilrettelagte filmoptagelser og VR-briller kan man optimere forbrugertests, så de bliver endnu mere anvendelige for både forskere og fødevarevirksomheder, viser ny forskning fra Future Consumer Lab ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet.
”Vores forskning viser, at Virtual Reality er interessant for fødevareindustriens produktudvikling, og at fødevareindustrien fremover bør tage de her værktøjer seriøst. De giver et stort potentiale for at se, hvordan bestemte produkter passer ind i simulerede kontekster, der føles virkelige for testpersonerne. Vil man udvikle fødevareprodukter til et nyt marked, kan man bruge Virtual Reality til at undersøge, om målgruppen kan lide produktet, og hvor stort et engagement de har i forhold til produktet,” siger professor Wender Bredie, der leder Future Consumer Lab på Københavns Universitet.
Forestil dig, at du sidder i en bås i et neutralt lokale og skal vælge imellem to kolde drinks. Det er typisk sådan forbrugertests bliver lavet, og dit valg vil vise, hvad du foretrækker lige nu og her blandt de hvide vægge. Men forskerne ved, at denne type tests ikke fortæller hele historien om vores valg og oplevelse. Omgivelserne har nemlig også noget at sige, og det er bestemt ikke ligegyldigt, om man befinder sig på en strand under varme himmelstrøg eller er på skiferie i Alperne. Men det kan være både dyrt og besværligt at skulle rejse rundt i verden med testpersoner og udstyr, fordi man vil teste et produkt i den kontekst, hvor man nu engang forventer, at et givent produkt vil være mest anvendeligt.
Det aktuelle studie bekræfter, at man kan bruge Virtual Reality til at skabe lyst (desire) i forhold til drikkevarer.
”Det er helt ny forskning inden for vores område. Nogle har set på præferencer – altså hvad man foretrækker – men her har vi set på, hvordan man kan stimulere forbrugernes produktengagement, hvilket er et af kerneforskningsområderne for vores nye Future Consumer Lab på Københavns Universitet,” siger professor Wender Bredie, der vurderer, at det kun er et spørgsmål om tid, før Virtual Reality vil blive brugt verden over til forskning i forbrugerønsker – og også som et redskab til at undersøge, hvad der kan få os til at træffe sundere madvalg.
Virtual Reality føltes virkelig for de fleste
I studiet fra Future Consumer Lab blev 30 kvinder og 30 mænd præsenteret for en række drikkevarer af to omgange med en uges mellemrum. Den ene gang skulle de vælge drikkevarerne, mens de forestillede sig, at de befandt sig på en strand. For at hjælpe forestillingen på vej blev de præsenteret for et foto af en strand. Den anden gang oplevede de stranden ved hjælp af Virtual Reality. (Se højreboks for en yderligere beskrivelse af studiet og link til forskningsartiklen).
Resultaterne viser, at 31 % af deltagerne havde problemer med at hensætte sig selv til stranden via et foto, mens tallet kun var 8 % i Virtual Reality-scenariet. Deltagerne engagerede sig derfor mere i valget af drikkevarer, når de befandt sig i Virtual Reality-scenariet. Forskningen viser, at deltagerne fik signifikant mere lyst til kolde end varme drikke, både når de så et foto af en strand, og når de oplevede stranden via Virtual Reality. Og lysten til de kolde drikke var signifikant større (øget med 41 %) når deltagerne befandt sig i Virtual Reality-scenariet i forhold til laboratoriescenariet. Lysten til kolde drinks var kun øget med 20 %, når deltagere forestillede sig at være på stranden, mens de kiggede på et foto af stranden. Omvendt faldt lysten til de varme drikke med henholdsvis 51 % i Virtual Reality-scenariet og 43 % i foto-scenariet.
Emner
Relaterede nyheder
Kontakt
Professor Wender Bredie, Institut for Fødevarevidenskab (FOOD), wb@food.ku.dk, mobil +45 25 39 59 78
Eller
Kommunikationsmedarbejder, Institut for Fødevarevidenskab (FOOD), Lene Hundborg Koss, lene.h.koss@food.ku.dk, mobil +45 42 34 27 69
Fakta om forskningen
60 kvinder og mænd (30 af hvert køn) over 18 år optrådte som testpersoner. De blev bedt om at vælge drikkevarer i tre forskellige testscenarier:
1) I et neutralt lokale
2) I et neutralt lokale, hvor de blev præsenteret for et foto af en strand
3) I et lokale hvor de fik Virtual Reality-briller på og så en 3D virtuel film af en strand i Brasilien – samme strand som de blev præsenteret for på fotoet. De befandt sig alene på stranden og kunne se og høre bølgerne.
I disse omgivelser blev testpersonerne bedt om at udtrykke deres lyst til en række drikkevarer (kaffe, te, juice, sodavand og øl) på en skala fra 1-10. Skalaen rangerede fra, ”ingen lyst” til ”en meget stærk lyst”.
Forskningen viste, at deltagerne fik en øget lyst til at drikke noget koldt, når de befandt sig i Virtual Reality-scenariet fremfor, hvis når de blot fik vist et foto af en strand. Virtual Reality-scenariet gav også deltagerne en mere virkelighedstro følelse af selv at være til stede på stranden og gjorde dem mere engagerede i forhold til produkterne.
Forskningen er udført i Future Consumer Lab ved Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet.
Artiklens navn: ”Desires for beverages and liking of skin care product odors in imaginative and immersive virtual reality beach contexts”.
Artiklen er bragt i et en specialudgave af Food Research International, https://doi.org/10.1016/j.foodres.2018.01.027
Forfattere: Ida Ninett Skovgaard K. Andersen, Alexandra A. Kraus, Christian Ritz, Wender L.P. Bredie.
Future Consumer Lab
Det nye Future Consumer Lab på Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet er blandt de første i verden til at bruge Virtual Reality til forskning i forbrugervaner.
Læs mere om Future Consumer Lab