30. august 2016

Ph.d.-studerende vinder SoMe-pris

Fødevareinnovation

Tænk hvis dit køleskab kunne fortælle dig, når det indeholder fordærvet mad? Så slipper du måske for en ordentlig omgang mavepine eller det, der er værre. Scenariet var ikke blot en fjern tanke for ph.d.-studerende Bhaskar Mitra ved Institut for Fødevarevidenskab (FOOD) på Københavns Universitet. Idéen har nemlig hjulpet ham med at vinde en ”Sociale Medier”-pris i Venture Cup 2016.

Venture Cup CEO Human Shojaee (til venstre) overrækker SoMe-prisen til Ph.d.-studerende ved Institut for Fødevarevidenskab Bhaskar Mitra. Foto: Venturecup.dk

Ph.d.-studerende ved Institut for FødevarevidenskabKøbenhavns Universitet Bhaskar Mitra vandt SoMe-prisen i Venture Cup 2016. Hans idé om at udvikle en fødevaresensor, der kan spore skadelige bakterier i et køleskab og advare forbrugerne, blev udvalgt som vinder blandt mere end 500 ansøgninger til idéfasen i kategorien: Produkter og udstyr.

De øvrige priser omfattede “Silicon Valley Trip”, “Alumni Battle Award” plus priser i kategorierne “Industry Tech”, “Health Tech”, “Mobile and Web” samt  “Products and Devices segments”.

"Vores team ”The Golden Arc”, vandt SoMe-prisen og 5.000 kr. Dommerpanelets motivation handlede om den måde hvorpå vi fandt støtte til ideen hos et stort publikum. Der var mange teams med i de tidlige stadier, og vi var glade for at gå videre. I finalen, vi blev bedømt på et bredere grundlag, herunder ideens potentielle sociale virkninger, vores forretningsmodel, et muck up af prototypen samt vores strategi for at komme ind på det skandinaviske marked," siger Bhaskar Mitra.

Han planlægger at bruge præmiesummen på at udvikle køleskabs-sensoren i sit hjemland, Indien.

Holdet ”The Golden Arc” bestod af:

Arkadeep Bhowmick, bachelor of eletronics og instrumentering (B. Tech), Sathyabama University, Indien

samt

Holdleder ph.d.-studerende Bhaskar Mitra, Institut for Fødevarer (FOOD), Københavns Universitet, Danmark

Venture Cup er en fælles platform for danske universiteter, som arbejder med at identificere og understøtte iværksættere blandt de studerende.