22. marts 2022

Uniavisen: Forskning med røntgenstråler skal få os til at spise grønnere og sundere

Hvordan kan man få planteproteiner til at smage og føles rigtigt i munden? Ved hjælp af røntgenstråle-instrumentet Nano-inXider SAXS, vil forskere fra Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD) undersøge hvordan molekylerne opfører sig under bearbejdningen af vores mad.

"Planteproteiner opfører sig anderledes end animalske proteiner, og derfor er det en udfordring at bearbejde plantebaseret mad, så maden får den helt rigtige struktur," siger lektor ved KU FOOD Jacob Kirkensgaard. Sammen med professor ved KU FOOD Lilia Ahrné, forsker de i den molekylære sammensætning i planteproteiner i håb om at kunne ændre vores kostvaner, så vi spiser mere plantebaseret mad, der udleder mindre CO2 til vores atmosfære. "Vi tror, at vi blandt andet kan udvikle en vidensdatabase for plantebaserede yoghurter, som fødevareindustrien kan bruge til at udvikle helt nye produkter med," fortæller Lilia Ahrné.

Læs hele artiklen på Uniavisen.dk.