Skolen og straffen: mellem magt og afmagt

Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

Standard

Skolen og straffen: mellem magt og afmagt. / Christensen, Gerd.

In: Kognition & Paedagogik, Vol. 115, 2020, p. 8-20.

Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

Harvard

Christensen, G 2020, 'Skolen og straffen: mellem magt og afmagt', Kognition & Paedagogik, vol. 115, pp. 8-20.

APA

Christensen, G. (2020). Skolen og straffen: mellem magt og afmagt. Kognition & Paedagogik, 115, 8-20.

Vancouver

Christensen G. Skolen og straffen: mellem magt og afmagt. Kognition & Paedagogik. 2020;115:8-20.

Author

Christensen, Gerd. / Skolen og straffen: mellem magt og afmagt. In: Kognition & Paedagogik. 2020 ; Vol. 115. pp. 8-20.

Bibtex

@article{7216e23299c242fb8f63bd0fd0120fe1,
title = "Skolen og straffen: mellem magt og afmagt",
abstract = "Denne artikel er en genealogisk analyse af den danske folkeskoles syn p{\aa} og brug af straf. Igennem artiklen vises det, dels hvordan straf har udviklet sig, dels hvordan l{\ae}rerens ret til at bruge fysisk afstraffelse i perioder er s{\o}gt begr{\ae}nset for blot at blive erstattet af andre former for repressalier, der – uanset intentionen – ikke n{\o}dvendigvis har v{\ae}ret eller er mere humane.Artiklen er inspireret af Michel Foucaults bog Overv{\aa}gning og straf, hvori Foucault foretager en genealogisk analyse af straffesystemet fra offentlige henrettelser til det mo- derne f{\ae}ngsel (Foucault, 2002). Her viser Foucault, hvordan straf un{\ae}gteligt har {\ae}ndret sig, men at de moderne former for straf, i form af genopdragelse, ikke n{\o}dvendigvis er s{\aa} humane, som vi forestiller os. Frem for kontant afregning, installeres overv{\aa}gningen i individet, s{\aa}ledes at sj{\ae}len bliver kroppens fangevogter (ibid.). Det, der finder sted i det moderne f{\ae}ngsel, er s{\aa}ledes lige s{\aa} overgribende for individet som 1700-tallets offentlige henrettelse, om end p{\aa} andre m{\aa}der.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, revselsesforbud, genealogi, skole, straf",
author = "Gerd Christensen",
year = "2020",
language = "Dansk",
volume = "115",
pages = "8--20",
journal = "Kognition & Paedagogik",
issn = "0906-6225",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Skolen og straffen: mellem magt og afmagt

AU - Christensen, Gerd

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Denne artikel er en genealogisk analyse af den danske folkeskoles syn på og brug af straf. Igennem artiklen vises det, dels hvordan straf har udviklet sig, dels hvordan lærerens ret til at bruge fysisk afstraffelse i perioder er søgt begrænset for blot at blive erstattet af andre former for repressalier, der – uanset intentionen – ikke nødvendigvis har været eller er mere humane.Artiklen er inspireret af Michel Foucaults bog Overvågning og straf, hvori Foucault foretager en genealogisk analyse af straffesystemet fra offentlige henrettelser til det mo- derne fængsel (Foucault, 2002). Her viser Foucault, hvordan straf unægteligt har ændret sig, men at de moderne former for straf, i form af genopdragelse, ikke nødvendigvis er så humane, som vi forestiller os. Frem for kontant afregning, installeres overvågningen i individet, således at sjælen bliver kroppens fangevogter (ibid.). Det, der finder sted i det moderne fængsel, er således lige så overgribende for individet som 1700-tallets offentlige henrettelse, om end på andre måder.

AB - Denne artikel er en genealogisk analyse af den danske folkeskoles syn på og brug af straf. Igennem artiklen vises det, dels hvordan straf har udviklet sig, dels hvordan lærerens ret til at bruge fysisk afstraffelse i perioder er søgt begrænset for blot at blive erstattet af andre former for repressalier, der – uanset intentionen – ikke nødvendigvis har været eller er mere humane.Artiklen er inspireret af Michel Foucaults bog Overvågning og straf, hvori Foucault foretager en genealogisk analyse af straffesystemet fra offentlige henrettelser til det mo- derne fængsel (Foucault, 2002). Her viser Foucault, hvordan straf unægteligt har ændret sig, men at de moderne former for straf, i form af genopdragelse, ikke nødvendigvis er så humane, som vi forestiller os. Frem for kontant afregning, installeres overvågningen i individet, således at sjælen bliver kroppens fangevogter (ibid.). Det, der finder sted i det moderne fængsel, er således lige så overgribende for individet som 1700-tallets offentlige henrettelse, om end på andre måder.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - revselsesforbud

KW - genealogi

KW - skole

KW - straf

UR - https://bog.nu/titler/skolen-og-straffen-mellem-magt-og-afmagt-gerd-christensen

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 115

SP - 8

EP - 20

JO - Kognition & Paedagogik

JF - Kognition & Paedagogik

SN - 0906-6225

ER -

ID: 236991490