Arbejdshukommelsens indvirkning på motorisk indlæring

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Enhver idrætsunderviser kan forevise og beskrive et volleyballfingerslag, og
mange kan begrunde, hvorfor bevægelsen er, som den er. Men kan lige så mange
undervisere forklare, hvordan arbejdshukommelsen bidrager i indlæringsfasen
af den motoriske færdighed?
Underviserens evner bygger ofte på erfaringen - hvilket er godt – udfordringen
er, at det tager meget lang tid at oparbejde erfaringen. Måske kan man tage
nogle kvantespring på ”forbedringsstigen” ved at have lidt mere teoretisk-praktisk
viden om nogle af de bagvedliggende mekanismer. Denne artikel vil derfor
fokusere på arbejdshukommelsens indvirkning på motorisk indlæring. Yderligere
læsning kan findes i den nye undervisningsbog Boldspil og motorisk indlæring
(Wienecke J, 2015).
Original languageDanish
JournalForum for Idraet
Volume32
Pages (from-to)27-34
Number of pages8
ISSN1904-2183
Publication statusPublished - 2017

ID: 174210821