Design og forbrugeradfærd – Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

FOOD > Om instituttet > Sektioner > Design og forbrugeradfærd

Design og forbrugeradfærd

Sektionens udfører forskning i krydsfeltet mellem fødevarer og mennesker med fokus på sensorisk perception, accept og adfærd i forbindelse med til- og fravalg af fødevarer. Aktuel forskning adresserer sensoriske aspekter af sundhed og trivsel hos børn, ældre og underernærede personer.
 
Forskningsinfrastrukturen omfatter laboratorier og ekspertise til en række sensoriske produktevalueringer, herunder (hurtig) produktprofilering, sensorisk måltidsdesign, store forbrugerundersøgelser samt præferencetest, skoleinterventioner og tværkulturelle sammenligninger.
 
Sektionen råder også over en "smag og duft" enhed til grundforskning og anvendt forskning indenfor perception, affektiv programmering og spiseadfærd. Enheden kombinerer kontrollerede smag/lugt doseringssystemer med hjernescanning (EEG) og andre elektrofysiologiske analyser.

Forskningsområder

  • Fødevarevalg, accept og vaner
  • Multisensorisk fødevareopfattelse
  • Sensorisk og situationsbestemt måltidsdesign
  • Neurofysiologisk fødevareadfærd