18. december 2014

Verdens bedste osteforsker går på pension

Afskedsreception

Duften fra mange gode oste steg til vejrs under afskedsreceptionen for professor Ylva Ardö, der med virkning fra januar 2015 går på pension efter 40 års dedikeret forskning i ost og mælk. Receptionen blev holdt i Konsistoriums mødesal på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet, hvor mange talere gav hende hjertevarme og velvalgte ord med på vejen.

Lederen af Institut for Fødevarevidenskab udbringer en skål for professor Ylva Ardö ved hendes afskedsreception på Københavns Universitet den 17. december 2014.

Ylva Ardö, der er født og opvokset i Sverige, arbejdede, før hun kom til Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole i 1996, ved Svenska Mejeriernas Riksförening i Lund.

”Allerede dengang viste du et særligt talent for den forskning, du dedikerede dig til, og især for oste- og mejeriteknologi. Du udviklede bl.a. et system til kontrol og konservering af mælkeprøver til kemisk analyse, der stadig bruges i dag. Og du tog også initiativ til et internationalt netværk af osteforskere, der holdt det først internationale symposium i 1992, og som vil holde symposiet for 7. gang i 2016," sagde lederen af Institut for Fødevarevidenskab, Bjarke Bak Christensen i sin tale.

Han fandt det bl.a. imponerende, at Ylva Ardö blev kåret som ”Verdens bedste osteforsker” af den schweiziske ostebranche i 2008 og samme år, som den første skandinaviske forsker nogensinde, blev tildelt IDF Award af International Dairy Federation.

Dybe videnskabelige rødder

Ylva Ardös mangeårige kollega professor Richard Ipsen holdt også en tale, hvori han understregede, at Ylva har dybe rødder i den klassiske akademiske tradition, hun bringer med sig fra Lunds Universitet, hvor hun blev uddannet. Hun er et nysgerrigt menneske og nærer udover for osteforskningen også en stor interesse for alt, hvad der har med naturvidenskab at gøre.

”Der er en meget klassisk akademisk tradition på universitetet i Lund, og den repræsenterer du. Du repræsenterer især en af de gode ting ved at være akademiker – du går ekstremt meget i dybden med tingene/en given struktur, og i dit tilfælde især med hensyn til noget, som vi er mange, der nyder, nemlig ost. Du formår at have denne dybde af viden og har også evnen til at gøre den brugbar,” sagde Richard Ipsen.

Pensioneret forskningschef i Arla Foods Innovation og adjungeret professor ved Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole, Børge K. Mortensen, var blandt talerne ved receptionen.

Fremtiden i egne hænder

Pensioneret forskningschef i Arla Foods Innovation, Børge K. Mortensen, takkede bl.a. Ylva for mange års venskab og mange års samarbejde. Han understregede, at Ylva Ardö får en god tilværelse som professor emeritus – nu kan hun nemlig fuldstændig selv bestemme fokusset for sin indsats.

”Når man arbejder er der jo altid nogle opgaver, man er mere glad for end andre – nu kan du selv bestemme, hvilke opgaver du vil have,” sagde han.

Og det har Ylva Ardö da også allerede gjort. Som professor emeritus vil hun nemlig beskæftige sig med at knytte den viden, hun gennem årene har skaffet sig, sammen med henblik på at bringe den eksisterende viden om osteforskning op på et endnu højere plan.

Der blev holdt flere taler, bl.a. af én af Ylva Ardös gennem tiden mange Ph.d.-studerende.