27. maj 2015

Fergal Rattray er ny mejeriprofessor på FOOD

professorat

Med ansættelsen af irske Fergal Rattray i en stilling som professor i mejeribiokemi er Institut for Fødevarevidenskab (FOOD) kommet et skridt tættere på de problemstillinger i mejeriindustrien, som instituttets forskning kan være med til at løse.

Professor Fergal Rattray. Foto: Lene Hundborg Koss

Fergal Rattray har gennem en årrække samarbejdet bredt med mejeriindustrien som ansat i teknisk salg i det nordeuropæiske salgsteam hos ingrediensvirksomheden Chr. Hansen.  Dermed bidrager han til FOOD’s forståelse af mejeriindustrien og mulighed for at sætte endnu mere fokus på den anvendelsesorienterede forskning, der bl.a. kan føre til nye innovative produkter og produktionsmetoder.

”Det betyder ikke, jeg mener, man kun skal forske efter industriens anvisninger, men en god forståelse af industriens arbejdsbetingelser er vigtig – herunder fx vurderingen af hvilken type forskning, industrien sandsynligvis gerne vil samarbejde om,” siger Fergal Rattray.

I de første år hos Chr. Hansen arbejdede han med forskning og udvikling af mejerikulturer, osteløber, molekylær biologi og screening af bakteriestammer. Gennem alle årene er der blevet plads til løbende at publicere videnskabelige artikler i samarbejde med forskellige europæiske universiteter, og Fergal Rattray fungerer også som reviewer for International Dairy Journal.

Opgradering af FOOD’s pilotmejeri

Institut for Fødevarevidenskab er ved at opgradere sit mejerianlæg – i første omgang med hensyn til det udstyr, der bruges til at lave ost. Målet er at blive i stand til at fremstille hytteost, cheddar, mozzarella og forskellige skæreoste-typer på et højere niveau. Opgraderingen er et fokusområde for Fergal Rattray.

”Vi har hjemtaget tilbud på nyt udstyr og går nu i gang med forhandlinger, da muligheden for at kunne fremstille en meget høj kvalitet af de vigtigste ostetyper er vigtig for både undervisning og forskningsprojekter på instituttet,” siger Fergal Rattray.

Når opgraderingen af osteudstyret er gennemført, kommer turen til andre områder i pilotmejeriet, der også kan producere smør, yoghurt og is.

Fergal Rattray afløser professor Ylva Ardö, der per 1. januar 2015 gik på pension, og er opmærksom på, at arven efter hende og andre forgængere forpligter:

”Jeg anser det som en ære at kunne fortsætte de historiske forsknings- og undervisningstraditioner indenfor mejeri, som har været her på stedet siden oprettelsen af Landbohøjskolen (nu Københavns Universitet, red.) ,” siger den ny 45-årige professor, der stammer fra Cork, hvor han har læst på University College Cork.