31. august 2015

FOOD-professor får prestigefyldt pris

AWARD

Professor Søren Balling Engelsen er vinder af ”Tomas Hirschfeld Award 2015”. Prisen, der er sponsoreret af FOSS, er den mest prestigefyldte inden for nær infrarød spektroskopi.

Billede af professor Søren Balling Engelsen

Professor Søren Balling Engelsen fra Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet.

Søren Balling Engelsen er professor i biospektroskopi på Københavns Universitets Institut for Fødevarevidenskab (FOOD). Han har i samarbejde med fødevareindustrien udviklet nær infrarøde (NIR) analysemetoder og -teknologi til kvalitetsbedømmelse af fødevarer og har også fokus på procesanalytisk teknologi med brug af nær infrarød spektroskopi - fx til vurdering af fedtkvaliteten i slagteribranchen, real-time overvågning af industrielle vandstrømme samt udvikling af nye NIR instrumenter og applikationer ved hjælp af super-kontinuum laser- og fiberspektrometre.

Søren Balling Engelsen har siden 1999 undervist i brugen af NIR spektroskopi på KU MSc kurset ”Quantitative BioSpectroscopy”. Han får overrakt prisen og holder sit Award-foredrag på den 17. internationale konference om nær infrarød spektroskopi, NIR 2015, som finder sted i Brasilien fra 18. til 23. oktober 2015.