10. februar 2016

Besparelser på FOOD

nedskæringer

I pressen kan man læse, at Københavns Universitet skal spare, men hvad betyder det reelt for fødevareområdet? Lad os sige det med det samme: FOOD fastholder sin viden og position inden for alle de nuværende områder og vil fortsat være en attraktiv samarbejdspartner inden for fødevareforskning og –uddannelse, som vi er det i dag.

Men universiteterne er udfordret på økonomien. Indtægterne på undervisning falder, og de statslige forskningspuljer er også reduceret. Det rammer også FOOD. Vi skal spare 6 mio. kr. årligt, og vi er nødt til at afskedige nogle af vores kolleger for at få balance i økonomien. Samlet betyder besparelserne reduktion af 9 stillinger på instituttet.

Det vil kunne mærkes, og i den kommende tid bliver vi nødt til at lægge noget af vores arbejde om. Men vi gennemfører besparelserne, så vi samtidig fastholder vores position som førende inden for fødevareforskning og –undervisning.