27. oktober 2015

Flotte taler og prisregn til Sektion for Spektroskopi og Kemometri

award

Den 17. internationale konference ’Near Infrared Spectroscopy (NIR) 2015’ er netop blevet afholdt i Brasilien. Sektion for Spektroskopi og Kemometri ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet var godt repræsenteret til konferencen med fem præsentationer og som modtager af fire priser.

Konferencen blev holdt i Foz do Iguacu ved det smukke område omkring Iguassu Falls, som er et af verdens syv naturvidundere og som grænser op til Brasilien, Paraguay og Argentina. 361 deltagere fra 37 lande udvekslede viden og erfaringer, og både fagfolk og studerende bidrog til det gode indhold.

Professor Søren Balling Engelsen modtog den prestigefyldte Tomas Hirschfeld award, som uddeles til personer, der har ydet et væsentligt bidrag til forskning og udvikling af nærinfrarød spektroskopi. Ved prisoverrækkelsen holdt han en forelæsning med titlen ”The symphony of vibrations in NIR spectroscopy combined with chemometrics: a powerful cocktail”.

Herudover holdt Sektion for Spektroskopi og Kemometri fire præsentationer:

• Ph.d.-studerende Carina Svendsen med titlen "Discovering growth patterns of lactic acid bacteria in fermentations by NIR"

• Postdoc Klavs Sørensen med titlen "The impossible made possible: providing a detailed topological map of chemical classification parameters for pork carcasses with on-line slaughter line instrumentation"

• Ph.d.-studerende Tine Ringsted med titlen "Near-infrared spectroscopy using a supercontinuum laser - application to long-wavelength transmission spectra of barley seeds".

• Lektor Åsmund Rinnan med titlen "Comparing model building NIRS paradigms – Norris vs. Martens".

De tre første præsentationer blev fremhævet ved konferencens opsummering som værende ”outstanding”.

Billede af foredrag

Undervejs i sin præsentation fik lektor Åsmund Rinnan dele af tilhørerne til at rejse sig, for at bevise sin pointe. Foto: Klavs Sørensen.

Billede af Tine Ringsted

Tine Ringsted fremviser sin pris for bedste poster. Foto: Klavs Sørensen.

Holdet trak yderligere tre priser i land:

• Tine Ringsted’s poster blev præmieret som værende konferencens bedste, og
  • Jose Manuel Amigo fik ligeledes en præmie for bedste poster i sin session. Ph.d.-studerende Peter Skou blev belønnet for sin flotte præstation ved åbningsceremonien.

Spektroskopi og Kemometri fik dermed cementeret at sektionere en af verdens førende forskergrupper i nærinfrarød spektroskopi og kemometri.

Sektionen, der ledes af professor Søren Balling Engelsen, består af 40 personer, hvoraf ca. 20 er ph.d.-studerende.

Den 18. internationale konference om nær-infrarød spektroskopi vil blive afholdt 5.-9. juni 2017 i København med Sektion for Spectroskopi og Kemometri som værter.