9. februar 2018

Ny kandidatuddannelse på Institut for Fødevarevidenskab

Skiftedag

Kandidatuddannelsen i integrerede fødevarestudier vil fra den 1. september 2018 blive flyttet fra Aalborg Universitet til Københavns Universitet. Det betyder, at ca. 90 studerende og tilhørende forskningsgruppe får ny adresse fra den dag.

Hvis nogen hævder, at universiteterne ikke kan arbejde sammen om uddannelser, tager de fejl. Et nyt eksempel er en kandidat i integrerede fødevarestudier i København, som per 1. september 2018 skifter fra Aalborg Universitet Campus København til at blive udbudt af Københavns Universitet.

- Overflytningen af fødevareuddannelsen er et konkret eksempel på, at vi på nationalt plan kan og vil arbejde sammen til gavn for det samlede udbud af uddannelser og forskningen. Det viser, at universiteterne er i stand til at samarbejde, hvor det giver god mening, siger Rektor Per Michael Johansen fra Aalborg Universitet.

Aalborg Universitet og Københavns Universitet har søgt og fået Uddannelses- og Forskningsministerens godkendelse af at flytte uddannelsen. Integrerede Fødevarestudier, cand. scient. techn., har siden 2012 været udbudt på Aalborg Universitets campus i København. Men nu har begge universiteter vurderet, at uddannelsen har bedre udviklingsmuligheder i det faglige miljø på Københavns Universitet. Universitetet har flere institutter og stærke forskningsmiljøer på området for fødevarer, livstil og sundhed.

Uddannelse og forskere flyttes sammen

Uddannelsen og den tilhørende forskningsgruppe flyttes samlet, så medarbejdere og studerende kan fortsætte de mange igangværende aktiviteter på Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi, Institut for Fødevarevidenskab samt Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet. Uddannelsen kommer til at bevare sit nuværende brede fokus på fødevarestudier, regulering og fødevaredesign.

- Vi glæder os til at byde velkommen til de nye studerende og ansatte. Vi vil gøre alt for at sikre en så smidig overflytning som muligt og give de studerende og ansatte adgang til hele vores life science-miljø, siger rektor Henrik Wegener.

Begge universiteter har efter ministerens godkendelse af overflytningen som faldt den 19. januar 2018 sat gang i planlægningen af de mange praktiske forhold, der skal falde på plads.