19. januar 2018

Bæredygtigt øl-affald og heavy metal

Priser

Sådan lyder nogle af nøgleordene i to af vinderprojekterne i Venture Cup – en årlig startup-konkurrence for universitetsstuderende verden over, hvor to studerende fra SCIENCE Innovation Hub løb med henholdsvis præmien for bedste idé på 100.000 kroner og præmien for bedste product / device.

Den ene er tidligere kok og den anden tidligere heavy metal-sanger. Begge vandt de priser for deres innovative idéer til årets Venture Cup.

To stolte entreprenører fra SCIENCE Innovation Hub har netop modtaget priser for bedste idé og for bedste product / device i startup-konkurrencen Venture Cup. For Emil Buhl Krøll, som vandt 100.000 kroner for bedste idé med projektet Brewers spent grain, er det kun begyndelsen. For med sine tre kompagnoner vil han ud i den virkelige verden og realisere projektet.

”Det var virkelig stort at vinde, og pengene skal klart bruges til at få projektet videre. Vi skal ud og bevise, at vores teknologi og idé virker i praksis,” siger Emil Buhl Krøll, der ud over bedste idé også vandt prisen for bedste produkt i greentech-kategorien.

Projektet bygger på at omdanne restproduktet mæsk, som er den brugte malt fra ølbrygning, til mel, som kan bruges i forskellige fødevareprodukter – mest nærliggende brød.

”Vi får en meget fiber- og proteinrig mel ud af mæsken, som næsten er uden kulhydrater. Den kan bruges i brød, men også andre ting som fx is og forskellige snacks,” forklarer Emil.

Mæsken bliver i nogle tilfælde brugt til dyrefoder, men i andre betaler bryggerierne for at få det afhentet som affald. Et uudnyttet potentiale, som fødevareindustrien måske får øjnene op for i fremtiden.

”Jeg synes der er rigtig meget værdi at hente i bæredygtighed, og det tænker jeg også, at virksomhederne i fødevareindustrien synes,” siger Emil, der bl.a. har arbejdet seks år som kok, før han begyndte at studere på Institut for Fødevarevidenskab.

Lyddæmper til heavy metal
Det andet projekt, og vinder af 10.000 kroner, er Jonathan Arnesens ’Zenvocal’, som er en lyddæmper, der gør det muligt for en sanger at øve sig hjemme uden at forstyrre naboerne.

”Jeg sang tidligere i et Heavy Metal band i min fritid, og eftersom jeg bor i lejlighed, gav det udfordringer at øve. Det gav mig idéen til et produkt, der lader sangere, skuespillere og andre med behov for at øve sig højlydt med stemmen – uden at forstyrre omgivelserne,” siger Jonathan Arnesen.

Produktet er skabt for sangere, der dyrker musikgenrer hvor kraftig lydstyrke fx metal, opera, rock, reggae, visse popgenrer og endda af skuespillere med dramatiske roller.

Begge prisvindere understreger, hvor vigtigt det har været for dem og deres projekt at være en del af SCIENCE Innovation Hub.

”Mere end halvdelen af alle de muligheder jeg forfølger, har jeg hørt om gennem hubben, og de er delvist ansvarlige for, at jeg overhovedet gik i gang med min idé.,” siger Jonathan Arnesen.

Også Emil Buhl Krøll har fået en masse ud af at komme i hubben:

”Jeg blev trænet i at pitche af en pitch-træner dernede, og så ved konstant at fortælle andre om min idé,” fortæller Emil Buhl Krøll.

Du kan læse mere om innovation og entreprenørskab på https://www.science.ku.dk/science-innovation-hub/.