19. september 2017

Video om gastrofysik med professor Ole G. Mouritsen

gastrofysik

Video fra professor Ole G. Mouritsens professor-tiltrædelsesforelæsning med titlen: Gastrophysics - from gastronomy to science and back again. Forelæsningen er på engelsk.

Kategori: Statistik, Markedsføring

Professor i gastrofysik og kulinarisk fødevareinnovation Ole G. Mouritsens tiltrædelsesforelæsning, der blev holdt på Institut for Fødevarevidenskab (FOOD) ved Københavns Universitet, definerer gastrofysik som en videnskab, der fokuserer på gastonomisk potentiale og værdi - især i forhold til smag, flavor og mundfølelse.

Gastrofysik trækker på den fysiske kemi, molekylær biofysik, materialevidenskab og indeholder aspekter af følgende dicipliner uden på nogen måde at være identiske med dem: Madlavning, fødevarevidenskab, ernærings- og sundhedsvidenskab og sensorisk videnskab. Se videoen for nærmere definition og eksempler på forskning.

Forelæsningen fandt sted i august 2017.