21. september 2017

Studiestart på bacheloruddannelsen Fødevarer og ernæring

Studiestart

116 nye studerende startede i september på bacheloruddannelsen Fødevarer og ernæring på Institut for Fødevarevidenskab (FOOD) ved Københavns Universitet. Den første tid har budt på en masse spændende oplevelser for de nye studerende. Vi har talt med to af dem om, hvorfor de har valgt uddannelsen, og hvilke forventninger de har til den.

Intro-ugen for de 116 nye studerende på bacheloruddannelsen Fødevarer og ernæring bød på sociale aktiviteter både i campusdagene og på rusturen.

Af Charlotte Bauer Munch-Andersen, studerende og studentermedhjælper på FOOD.

I ugen inden studiestart den 4. september tog rusvejlederholdet for bacheloruddannelsen Fødevarer og ernæring imod de 116 nye studerende til en intro-uge, der bød på campusdage og rustur. På camusdagene lærte de nye ’’russere’’ at finde rundt på Frederiksberg Campus, om den daglige gang på uddannelsen og mødte de forskellige faglige og sociale foreninger på studiet. Herefter tog de afsted på rustur, som var en tre dages hyttetur, hvor de nye studerende kunne lære hinanden bedre at kende og få svar på deres spørgsmål om studiet hos rusvejlederne. På turen var der forskellige sociale aktiviteter, blandt andet orienteringsløb, lagkagekamp hvor studieleder Jeanette Otte deltog som dommer, talentløs-aften, hvor man kunne optræde, hvis man havde et talent eller ikke havde et, og til sidst sluttede turen af med en gallamiddag.

Vi har talt med 21-årige Josefine og Jeppe på 23 år, der er blandt de mange nye studerende, som for nylig startede på bacheloruddannelsen i Fødevarer og ernæringFOOD. Vi har i den anledning blandt andet spurgt ind til hvorfor de valgte uddannelsen, hvilke forventninger de har, og hvilke håb de har for fremtiden. Læs deres svar herunder.

Hvordan fandt du ud af, at du skulle studere fødevarer og ernæring?

Josefine: Jeg har altid været glad for god og sund mad. I takt med, jeg er blevet ældre, har jeg set diverse madprogrammer og -dokumentarer, som var med til at styrke min interesse.

Jeppe: Jeg var på ekskursion med min gymnasieklasse for fire-fem år siden og så, der var en uddannelse, som handlede om mad og videnskaben bag. Det lød spændende, men jeg tænkte ikke så meget mere over det. Efter at have læst molekylærbiologi i Aarhus i tre semestre begyndte jeg at være ked af dele af uddannelsen der. Jeg havde en oplevelse af, at det vi arbejdede med kunne blive lidt verdensfjernt. Til gengæld havde jeg fået et meget mere klart billede af i hvilken retning jeg ville og grundet ekskursionen tjekkede jeg ekstra op på Fødevarer og ernæring. Jeg blev meget inspireret af videoerne på hjemmesiden og mødet mellem fysikken, kemien, biologien og det meget håndgribelige produkt i sidste ende.

Hvorfor har du valgt at studere fødevarer og ernæring?

Josefine: Det er der mange grunde til. Især ernæringsperspektivet. Hvordan maden påvirker vores krop. Både positivt og negativt. At maden har en kolossal betydning for hvordan vi har det sundhedsmæssigt, men også velvære.

Jeppe: Jeg har en generel interesse for mad og for de mere ”hårde” videnskaber. Det virker som det perfekte match.

Hvad glæder du dig mest til ved at komme rigtigt i gang med studiet?

Josefine: Jeg glæder mig til at dykke ned i stoffet og lære en masse om, hvordan maden påvirker kroppen på den ene eller den anden måde.

Jeppe: Lige nu synes jeg, at den store valgfrihed og de mange veje, uddannelsen kan drejes i, kan virke lidt intimiderende. Så jeg glæder mig meget til at få et større overblik over mulighederne og føle at en bestemt retning er rigtig for mig.

Hvilke forventninger har du til uddannelsen?

Josefine: Jeg forventer et godt fagligt niveau. Nogle gode forelæsere, som brænder for deres fag og som elsker at lære fra sig. Jeg forventer en masse nye venskaber og et godt socialt netværk – Både fagligt og i fritiden.

Jeppe: Jeg forventer et højt fagligt niveau og engagement fra underviserne. Jeg håber meget på en generel mulighed for at interagere med underviserne; hvis et bestemt emne virker meget spændende, vil jeg meget gerne kunne høre, hvilke andre kurser som kunne være interessante.

Hvad drømmer du om i fremtiden med hensyn til uddannelsen?

Josefine: Jeg drømmer ikke specifikt om noget. Jeg synes, der er så mange muligheder, og heldigvis går der noget tid inden jeg er færdig med studiet. Jeg ser, hvor min interesse i studiet falder og går efter det.

Jeppe: Jeg ved ikke hvilken retning, jeg vil dreje uddannelsen i lige nu. Jeg lærte på mine tre semestre i Aarhus, at det kan være næsten umuligt at gennemskue, hvad der er spændende, før man har haft bare lidt direkte kontakt med stoffet. Lige nu er jeg derfor meget åben for alle de mulige retninger.

Sidst men ikke mindst, hvordan har hele rusugen været?

Josefine: Den har virkelig være god! Jeg har været rigtig glad for rusugen. Alle har en enorm stor åbenhed overfor hinandens forskellighed, men også ligheder. Folk er nysgerrige og vil gerne lære hinanden at kende. Vejlederne har været helt fantastiske,  og man har altid haft mulighed for at gå hen til dem, hvis der var noget. Det har bare været super godt! Gode sociale aktiviteter.