6. november 2017

Ny foredragsserie på Nordic Food Lab: Monday Aperitivo

Monday Aperitivo

Nordic Food Lab ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet har startet foredragsserien ”Monday Aperitivo”, der holdes den sidste mandag i måneden, og hvor alle er velkomne. Foredragene bevæger sig i området mellem gastronomi og videnskab og holdes af personligheder inden for de to discipliner, som er inviteret af Nordic Food Lab.

Foto: Julia Sick

Monday Aperitivo er et uformelt forum, hvor der tales med passion om mad og videnskab for at finde nye måder at stimulere appetitten på. Målet er at skabe et inspirerende forum, der kan forbinde, inspirere og udfordre forskere, kokke, fødevareindustrien og andre, der har en lidenskab for mad og videnskab.

Ansvaret for Monday Aperitivo går på skift blandt medarbejderne i Nordic Food Lab, og videnskabelig assistent Louise Beck Brønnum, som i forskningsprojektet Smag for Livet netop har arbejdet med ekstraktion, var ansvarlig for den første event. For at demonstrere ekstraktion og infusion havde hun inviteret kokken Philipp Inreiter fra Slurp Ramen Joint, som er ekspert i japanske nudelsupper, samt bartender Geoffrey Canilao fra Balderdash. Sidstnævnte driver et cocktail-lab i baren for at finde nye, lækre smagskombinationer til drinkskortet. Fra Institut for Fødevarevidenskab talte professor i gastrofysik Ole G. Mouritsen.

Video fra Monday Aperitivo (engelsk):

Kategori: Statistik, Markedsføring

I videoen fortæller professor i gastrofysik Ole G. Mouritsen om fisken katsuobushi, mens kokken Philipp Inreiter fra Slurp Ramen Joint demonstrerer, hvordan man laver en lækker dashi – en fond baseret på tang og i dette tilfælde netop katsuobushi. Dashi, der også kan laves på fx svampe, er grundstenen i japansk nudelsuppe (ramen). Video: Lene Hundborg Koss.

Den første Monday Aperitivo fandt sted i slutningen af oktober og handlede om at skabe smag via ekstraktion og infusion med udgangspunkt i den femte smag umami, der kan ekstraheres fra blandt andet tang, tomat, svampe og ansjoser.

Geoffrey Canilao (nr. 2 fra højre) fortalte om og mixede cocktails til gæsterne under den første Monday Aperitivo i Nordic Food Lab på Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet. Foto: Lene Hundborg Koss

Philipp Inreiter lavede fiskefond på katsuobushi (tørret og røget tunfisk af arten bonito) samt en vegetar-version på svampe, mens Ole G. Mouritsen fortalte om, hvad det er for nogle ingredienser i dashien, der gør den så uimodståeligt lækker samt, hvordan umami-smagen bliver til. Udover dashien fik publikum også smagt på Geoffrey Canilaos cocktails, herunder Who Shot You med bl.a. vermouth, champignon og tang.

Mandag Aperitivo, der hver gang har et særligt tema, finder sted den sidste mandag i måneden fra kl. 16.30 til kl. 18.30. Billetterne koster ca. 125 kroner og kan købes via Billetto.  Stedet er Nordic Food Lab ved Institut for Fødevarevidenskab, der har hjemme på Københavns Universitets Frederiksberg Campus, Rolighedsvej 26, 1958 Frederiksberg C.