26. oktober 2017

Bog med gode råd om børns spisevaner hitter

smag for livet

5911 har siden i sommer downloadet bogen Madmodige Børn, der er skrevet af et hold forskere fra Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet. Forskerne har gennemgået 120 eksperimentelle studier, der handler om at ændre børns spiseadfærd og er nået frem til en række operationelle pejlemærker, som de har samlet i den populære bog.

To drenge fra Risingskolen i Odense, som opbyder madmod! De skal til at smage på en bid blåskimmelost. Foto: Smag for Livet / Docfilm

Spis nu dine gulerødder – så får du også dessert! Mange forældre benytter sig af forskellige metoder til at styre børnenes spiseadfærd i en sund retning, men virker de?  Det spørgsmål, ville forskerne gerne finde svar på.  Konklusionen er, at det er bedre at sætte rammerne, inkludere børnene og være gode rollemodeller end at lokke eller presse børn til at spise.

Med denne viden i baghovedet håber forskerne, at forældrene tør slippe bekymringerne, droppe konflikterne og lade familien nyde den gode mad. Og med 5.911 downloads af bogen "Madmodige Børn"siden udgivelsen den 8. juli 2017 ser det ud til, at rigtig mange er interesseret i at vide mere om børns spisevaner.

”Vi er meget glade for det høje antal af downloads af bogen. Det tyder på, at der er et stort behov for at vide, hvordan de tilgange, vi vælger, når vi gerne vil ændre børns spiseadfærd, egentlig virker - og ikke mindst at finde inspiration til, hvordan man kan gribe det an,” siger Annemarie Olsen.

Bogen giver mindst 14 forskellige strategier/tilgange, som forældre kan lege med for at påvirke børnenes spiseadfærd.

”Som forældre kender man sit barn bedst og kan benytte sig af de strategier, der passer bedst ind i familien,” Annemarie Olsen.

Vil man gerne have sit barn til at spise mere grønt, kan man fx tænke strategisk over to ting: Bliver gulerødderne (eller hvad det nu kan være), sat frem på et tidspunkt, hvor børnene har lyst til at spise dem, og bliver de sat frem i en form, som er let tilgængelig og indbydende?

”Det er der overraskende mange forældre, som ikke tænker over. Og selvom det tager lidt længere tid, at skære gulerødderne ud til mundrette snacks, så har det faktisk en stor effekt på, hvor meget der bliver spist,” siger hun.

Vær tålmodig – og ikke for styrende

”Meget tyder på, at børn skal smage en fødevare 8-15 gange for at lære at sætte pris på den, men langt de fleste forældre giver op allerede efter 5-6 gange – nogle allerede efter 1-2 gange,” siger Annemarie Olsen.

Hun råder også til at servere noget nyt, som man gerne vil introducerer sit barn for, hvis der kommer en god rollemodel på besøg, som netop godt kan lide denne fødevare. Hvis fætter Erik, som måske er lidt ældre og som ens barn ser op til, godt kan lide kogt torsk, vil det være en god idé at servere dette, når han kommer næste gang.

”Man skal ikke være alt for kontrollerende – det har en negativ effekt. Det er fx uhensigtsmæssigt at presse barnet til at spise bestemte fødevarer eller prøve at detailstyre, hvordan deres tallerken skal fyldes. Prøv at slække på kontrollen og lade barnet være aktivt med så godt det kan i forhold til alder”. siger Annemarie Olsen.

Lad være med at bruge belønninger

”Mange forældre bruger belønning som strategi for at ændre børnenes spiseadfærd, men det er som oftest ikke hensigtsmæssigt. De siger måske: Du skal spise dine grønsager, hvis du også skal have dessert. Det virker typisk her og nu, men over tid kommer børnene til at sætte mindre og mindre pris på grønsagerne og omvendt mere og mere pris på desserten. Det kan til gengæld være OK at bruge klistermærker som belønning overfor børn, der har en stor angst for at prøve noget nyt – men det skal ikke være mad,” siger Annemarie Olsen.

Vær en god rollemodel

”Når man spørger forældre om, hvornår de sidst har udfordret sig selv ved at smage på noget, de ikke kan lide, svarer mange, at det plejer de slet ikke at gøre. Jeg må indrømme, at jeg selv var udfordret, da min søn opfordrede mig til at smage et stykke blåskimmelost, som jeg ikke kan lide. Men det er jo klart, at det må jeg så gøre, når jeg gerne vil have, at han skal smage på ting, han ikke kender eller ikke kunne lide sidste gang han smagte det,” siger Annemarie Olsen.

Forskningen er blevet til bogen Madmodige Børn, som kan downloades gratis som pdf-fil via Smag for Livets hjemmeside