3. oktober 2017

3D-printet mad skal hjælpe hospitalspatienter

3D-printet mad

Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet deltager i et nyt forskningssamarbejde, som bruger 3D-printteknologi til at skræddersy mad til sygehuspatienter uden at øge ressourcerne i hospitalskøkkenet.

Professor i mejeri procesteknologi Lilia Ahrné fra Institut for Fødevarevidenskab ved Københavns Universitet.

Forskningssamarbejdets formål er at skabe skræddersyede måltider til patienter ved hjælp af 3D-printteknologi og udviklede nye ingredienser. Måltiderne skal have det rigtige ernærings- og energiindhold i forhold til den enkelte patients behov og vil også blive tilpasset patientens ønsker om smag og konsistens. Projektpartnerne forventer, at 3D-printede måltider gør det muligt at supplere den medicinske behandling med en tilpasset ernæringsbehandling til patienterne, og ved projektets afslutning vil konceptet blive testet på Aalborg Universitetshospital.

"Essensen er, at 3D-printteknologi kan bruges til at producere skræddersyede måltider. Det har stor betydning, fordi hver patient har brug for en bestemt kost, både i forhold til vedkommendes sygdom og ernæringsmæssige krav, og i forholod til smagspræferencer," siger professor i mejeri procesteknologi Lilia Ahrné fra Institut for Fødevarevidenskab (FOOD) ved Københavns Universitet.

Tre sektioner på FOOD deltager i forskningssamarbejdet: Design og forbrugeradfærd, Mikrobiologi og fermentering samt Ingrediens- og mejeriteknologi.

"Vi bidrager til projektet med vores viden om sensorisk videnskab, herunder smag og tekstur, vores viden om mikrobiologi i forhold til fødevaresikkerhed og med vores viden om mejeri-procesteknologi. Jeg mener, at mejeriprodukter er relevante ingredienser til 3D-printning - fx is, der er nem at spise og som også let kan produceres med en høj næringsværdi, hvilket vil være vigtigt for mange patienter," siger Lilia Ahrné.

Hvad er din personlige rolle i projektet?

"Min personlige rolle er at forstå, hvordan mejeriingredienser opfører sig og kan kontrolleres, når de bruges i en 3D-printer. Printeren er udstyret med en række patroner, der indeholder de forskellige fødevareingredienser, som skal udskrives som et måltid. Det er en ny form for fødevareforarbejdning, som vi endnu ikke ved så meget om. Vi vil se på, hvilke forandringer ingredienserne bliver udsat for under udskrivningsprocessen, og hvordan dette påvirker fx smag og tekstur", siger Lilia Ahrné.

Hun forventer, at projektet kun er begyndelsen på omfattende forskning i 3D-printet mad.

”Potentialet for 3D-printede fødevarer er meget stor, da vi allerede ser et stort forkus på mad, som er tilpasset den enkelte - et fokus, som vil vokse i fremtiden,” siger Lilia Ahrné.