31. august 2016

Gastronomisk Legestue til Food Festival i Aarhus

Videnskabsmad

De studerende fra Gastronomisk Legestue begynder studieåret med deltagelse i Food Festival på Tangkrogen i Aarhus fra 2.-4. september. Festivalen er Nordens største madfestival, hvor legestuen repræsenterer bacheloruddannelsen ”Fødevarer og ernæring” ved Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet.

Gastronomisk Legestue planlagde og testede de retter, som skulle serveres under Food Festival 2016. Foto: Lene Hundborg Koss

I år har Gastronomisk Legestue valgt at vende tilbage til foreningens kerne, som er at lave mad med et videnskabeligt twist, og tager udgangspunkt i temaet ”Videnskabelig velsmag”.  Med afsæt i temaet serveres en række smagsprøver og videnskabelige facts. Der arbejdes med koldbrygget kaffe, dashi, sous vide tilberedning af oksekød samt med kaffesne og flavour pairing.

Følgende serveres:

• Koldbrygget kaffe. Den koldbryggede kaffe er et fænomen, der trender, og et eksempel på ekstraktion af aromastoffer i vand ved lav temperatur. Fra siffon med nitrogen serveres kaffen med et skummende udtryk i kopper.
  • En Dashi (fiskefond) med svinekød, forårsløg og svampeolie. Dashi er basen for misosuppe og en grundsten i det japanske køkken, som er sprængfyldt med umami.
  • Sous vide tilberedt oksekød toppet med kaffesne. Kaffesneen overtager den rolle, lakridsen længe har haft i det salte køkken, ved at tilføre en delikat ristet og bitter smag.
  • Jordbær med basilikum, vanilje og sort peber. Legestuen giver et eksempel på ”flavour pairing” (en teori om at fødevarer, som har aromastoffer til fælles, også smager godt sammen) ved at mikse jordbær, basilikum, vanilje og sort peber.

Food Festivalen finder sted den 2.-4. september på Tangkrogen i Aarhus.

Joachim Elias Holgersen, Mads Haldrup Holst og Daniel Munk laver karameller med agurkesmag i Gastro Lab på Institut for Fødevarevidenskab. Foto: Lene Hundborg Koss