15. april 2016

Arla og Københavns Universitet fornyer ambitiøs samarbejdsaftale

Succes

Arla Foods og Københavns Universitet fejrer i dag fornyelsen af den strategiske rammeaftale fra 2011. Den konsoliderer det stærke forskningssamarbejde inden for bl.a. mejeriprocesteknologi, ingredienser, smagsstoffer, ernæring og sundhed. Aftalen giver mulighed for at skabe mere viden og ny teknologi til gavn for fremtidens mejeriproduktion og den danske fødevarebranche i almindelighed. Med aftalefornyelsen bidrager Arla med fem mio. kr. i perioden 2015 til 2018 til strategiske aktiviteter på Københavns Universitet.

Sven Thormahlen, R&D SVP i Arla Foods og dekan på SCIENCE John Renner Hansen

Samarbejdsaftalen omfatter bl.a. støtte til et nyt professorat i mejeriteknologi på Institut for Fødevarevidenskab (FOOD) på Københavns Universitet.

Institutleder på FOOD, Bjarke Bak Christensen, glæder sig over fornyelsen af samarbejdsaftalen:

- Vi tror på, at samarbejdet med Arla Foods ikke alene vil være med til at løfte kompetencerne inden for mejeriområdet, men også for hele den danske fødevarebranche. Siden den oprindelige aftale blev indgået i 2011, har vi udover en række løbende forskningssamarbejder etableret et excellence-center sammen med Arla og Aarhus Universitet. Centeret vil i fremtiden give forbrugerne nye mejeriprodukter, der kan være med til at forebygge livsstils-sygdomme. Vi glæder os også til at byde Lilia Ahrné velkommen som ny professor i mejeriteknologi. Og i forbindelse med professoratet skal der lyde en tak til Mejeribrugets Forskningsfond, som har været med at realisere det, siger Bjarke Bak Christensen og tilføjer:

- Mejeriteknologi er et område i rivende udvikling, hvor vi ser masser af muligheder for at skabe en ny produktion med lavere vandforbrug, energiforbrug og bedre råvare-udnyttelse.

Dekan på SCIENCE – Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet, John Renner Hansen understreger betydning af aftalefornyelsen:

- Vi har et godt samarbejde med Arla Foods, som både virksomheden og Københavns Universitet ønsker at holde fast i. Derfor fornyer vi aftalen i dag. Arla er en strategisk nøglepartner, fordi vi har mange værdier til fælles, bl.a. fokus på udvikling af sundere fødevarer, forebyggelse af livsstilssygdomme, bæredygtig produktion, fødevareforsynings-sikkerhed og uddannelse af kandidater, siger John Renner-Hansen.

Københavns Universitet og Arla Foods fejrer aftalefornyelsen